Projekt Krnovsko
Trať Třemešná - Osoblaha
Tato úzkorozchodná trať s rozchodem 760mm spojuje Osoblažský výběžek s okolním světem. Na klasický rozchod je trať napojena ve stanici Třemešná ve Slezsku, lěžící na penážní trati Jeseník - Krnov.
Trať začíná prudkým klesáním po úbočí kolem obce Třemešné až k údolí, kde na železném mostě překonává hlavní silnici a Mušlovský potok. Zde trať opět začíná stoupat k druhému nejvyššímu bodu na trati. V tomto stoupání také nalezneme jediný zabezpečený přejezd na této trati a donedávna jediný v republice na úzkokolejné trati.
Za zlomovým bodem již trať vesměs klesá až do Osoblahy. V polích pomalu klesáme k obci Liptaň. Stanice v Liptani je vybavena jednou dopravni a jednou manipulační kolejí, dřevěným skladem a výpravní budouvou, která dnes slouží jako rodinný dům. Za nádražím trať opět klesá a noří se do temna lesa.
Zastávka Dívčí Hrad je malá dřevěná bouda na rozmezí lesa a nekonečných lánů polí.
Jakmile překonáme vesměs nudný kus tratě mezi poli, vjíždíme do zastávky Horní Povelice. Tato zastávka byla kdysi unikátní nejmenší manipulační koleji v síti SŽDC, která však vzala za své při optimalizaci tratě. Za zastávkou následuje druhé největší klesání a po chvíli cesty v polích vjíždíme do zastávky Amalín.
Stanice v Slezských Rudolticích je druhá největší stanice na trati a probíhají zde křížení vlaků. Dnes je sice osobní doprava na trati značně utlumena, ale v létě se zde můžeme potkat se zvláštním výletním vlakem taženým parní lokomotivou. Stanice je tvořena jednou dopravní a jednou manipulační kolejí, vodním jeřábem, skladem a značně schátralou nádražní budovou. V případě křížení je zde ohlašovací povinnost.
Za Slezskými Rudolticemi projedeme v množství zatáček lesem a zastavíme v zastáce Koberno. Za zastávkou začíná nejkouzelnější část tratě, kdy se vláček točí v údolí Osoblahy v tichých lesích a rybnících.
Další stanicí je Bohušov. Stanice je tvořena jednou manipulační a jednou dopravní kolejí. Zajímavostí jsou staré otočné výhybky z dob výstavby tratě a jedna stará nádražní lampa. Výpravní budova je zachovaná a dnes slouží jako rodinný dům.
Poslední stanicí na trati je konečná stanice Osoblaha. Stanice je tvořena jednou dopravní a dvěma manipulačními kolejemi, depem ČD, skladem a výpravní budovou. Nádražní budova není v nikterak dezolátním stavu a slouží jako zázemí pro strojvedoucícho a průvodčího.
Informace o trati
Délka trati: | 20,218 km |
Rozchod kolejí: | 760 mm |
Největší sklon: | 27,3‰ |
Nejmenší poloměr oblouku: | 75 m |
Nejvyšší povolená rychlost: | 40 km/hod |
V současné době je několik návrhů prodloužit trať do Polska, které jsou však spíše neuskutečnitelné.
Více jsem se osoblažce věnoval v tomto článku na ŽelPage.cz.
Autor: Martin Pitřík (marpit)
KUID: 489393
Kontakt: emailová adresa
Web odzkoušen v prohlížečích Internet Explorer, Firefox a Chrome. Stránky jsou plně validní s normou XHTML Strict.
Ještě zde nemáte uživatelský účet? Nevadí! Zaregistrujte se a získejte přístup k objektům, mapám a návodům. Registrace je zdarma.